SWOT analýza

Každý kdo chce začít obchodovat, by si měl zjistit, jaké má šance. Je jedno, jestli chcete rozjet obchodování v reálné, nebo virtuální podobě. Předběžné informace o tom, zda o vámi nabízenou službu (produkt) bude zájem, jsou velmi cenné.

Jedním z možných způsobů, který vám v začátku velmi pomůže je SWOT analýza. Její vypracování by si měl udělat každý potencionální podnikatel. Výsledky SWOT vám mohou napovědět, zda budete úspěšní, či ne.

Slovo SWOT je složeno z prvních písmen základních pilířů. S představuje Strenghts – silné stránky. W jsou Weaknesses – slabé stránky. O jako Opportunity – příležitosti. A T znamená Threats – hrozby.

Na základě sebekritiky a případných dotazníků si sestrojíte svoji vlastní SWOT analýzu. Tento průzkum můžete dělat téměř na cokoliv. Můžete ho tedy využít i v běžném životě.

Vezměte si prázdný papír a rozdělte ho na čtyři kolonky a nadpisy. Silné stránky, Slabé stránky, příležitosti a hrozby. Do následujících přihrádek si pravdivě zaznamenejte.

Silné stránky: v této kategorii zvažte vaši unikátnost, kvalitu, jedinečnost (know – how), obchodní značku, marketingovou strategii, finanční sílu, „zdraví“ podniku, nákladovou výhodu a míru specializace.

Silné stránky je potřeba stále posilovat, nikdy nejste dokonalí.

Slabé stránky: sebekriticky zhodnoťte výši nákladů, kvalitu (produktů, značky), reputaci a marketingovou strategii. Tyto výsledky je potřeba co nejvíce minimalizovat. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdybyste tuto kolonku měli prázdnou.

Ve sloupci příležitosti oceňte: rozvoj a využití nových trhů, nové distribuční kanály, oslovení nových zákazníků, vývoj produktů (služeb), strategické aliance a fůze (spojení s někým jiným), kvalitní výběr lidských zdrojů.

V této kategorii je nutná maximalizace jejich vlivu.

Poslední skupinu tvoří hrozby. Může se v nich objevit například: konkurenci, změny charakteru výroby (například technické), cenové strategie, konkurenční „války“, regulaci trhu a tržní bariéry.

V této oblasti je nutná minimalizace.

Jednotlivé SWOT sloupce samozřejmě můžete rozšířit o vámi zvolenou specializaci. Výše jsou uvedené jen obecné body. Předtím, než začnete podnikat, si nezapomeňte vytvořit SWOT analýzu. Hodně vám napoví a případně ušetří mnoho peněz a úsilí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..