Daňová evidence
Daňová evidence je zcela nezbytná pro každého podnikatele. Mnoho podnikatelů si stále plete daňovou evidenci s jednoduchým účetnictvím. Daňové evidence v podstatě nahrazuje jednoduché účetnictví a slouží ke zjištění základu daně z příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti.
U daňové evidence je důležité aby byla přehledná. Pokud si v ní udělá podnikatel chaos nebo mu budou nějaké podklady chybět, tak nastává problém. Daňová evidence obsahuje evidenci příjmů a dokladů, poté také evidenci majetku a závazků. Je potřeba aby si všechny doklady podnikatel archivoval, bez nich je nemožné daňovou evidenci vést.
Daňová evidence příjmů a výdajů obsahuje tato příjmy a výdaje:
příjmy obdržené hotovostně i bezhotovostně, uznatelné daňové výdaje, odpisy dlouhodobého majetku, výdaje na auto a stravné na cestách.
Daňová evidence majetku a závazků by měla obsahovat:
inventuru majetku, přehled pohledávek a přehled závazků.
Veškeré doklady a podklady je třeba mít z ročního období od 1.1. do 31.12. Podrobné znění zákona je možné nalézt v § 7b zákona o daních z příjmu.
Každý podnikatel má svůj vlastní systém pro evidenci. Je potřeba si vytvořit takový systém evidence, který bude vyhovovat přímo nám a ve kterém se budeme přehledně orientovat. Mnoho podnikatelů si pro lepší přehled jednotlivé doklady čísluje nebo různě barevně odlišuje, je dobré si například pro různé druhy dokladů zřídit speciální šuplíky nebo různé šanony.
Nejhorší situace nastává, když podnikatel na poslední chvíli dává dohromady doklady a nemůže je najít. Přehlednou evidenci je navíc vhodné kontrolovat a evidovat několikrát do roka, zamezí se tak mnohým nepříjemnostem. Každý příjem i výdaj je nutné mít doložený. V případě, že by podnikatel čelil kontrole, tak alespoň může doložit potřebný materiál k ověření správnosti celé evidence.
Vedení evidenčního systému je na každém z nás. V dnešní době je dokonce možné pořídit si programy pro záznam takovéto evidence, ušetří to čas i starosti.