Neplatící zákazník alias přehled nejčastějších výmluv

Každému se asi někdy stalo, že mu zákazník nezaplatil včas a ještě se na vás urazil, protože má pro svoji “neplatbu“ pádný důvod. Ovšem jedná se v drtivé většině případů o výmluvy, které jsou nejenom ubohé, ale také trapné. Pojďme se tedy podívat na nejčastější výmluvy, které zákazníci používají.

Na začátek chci dodat, že se jedná o přehled, který jsme vytvořili s mými kamarády podnikateli, takže se nejedná o moje výmysly!

Výmluva 1 – Zaplatil jsem v pátek, a proto čekejte na peníze pět dní!

Tato výmluva je použita v 99 % případů. Zákazník tvrdí po době splatnosti, že zaplatil v pátek, a že nejdéle ve středu budou peníze na vašem účtu. Nevím jak vy, ale my máme zkušenosti, že když odesíláme platby, a je jedno jestli ve všední den, nebo v den pracovní, tak jsou druhý den na zmíněném účtu. Já využívám služeb GE money a kamarádi Komerční banky a Poštovní spořitelny. Je tedy zajímavé, že u 90 % současných bank je garantováno, že peníze budou na druhém účtu maximálně do dvou dnů a zákazník uvádí dnů pět. Vysvětlení by se mohlo nalézt v typu účtu, ale já teď nezmiňuji zvýhodněný podnikatelský, ale jen běžný účet. Dříve tato doba byla prodloužena na tři, ale to už je minulostí. Je tedy nepravděpodobné, aby platba od zákazníka šla na váš účet déle, než dva dny.

Výmluva 2 – Datum splatnosti je za dva dny, a proto jsem zaplatil dnes.

Datum splatnosti si zákazníci vykládají po svém, ale fakt je ten, že datum splatnosti je šibeniční datum, ve kterém již musí být peníze připsány na účtu poskytovatele služeb. Tedy když je datum splatnosti například 16. 4. 2012, pak musí být peníze od zákazníka na vašem účtu nejdéle 16. 4. 2012. Všechno nad tuto hranici můžete postihovat. Datum splatnosti není datem, kdy máte fakturu zaplatit!

Výmluva 3 – Promiňte, ale byl jsem týden na dovolené, a proto platím až dnes.

90% hotelů již dnes nabízejí mezi svými službami Wi-Fi připojení na internet, ze kterého můžete fakturu lehce zaplatit. Jestliže nemá zákazník notebook, pak existují chytré mobily, které mají přístup na internet a speciální aplikace na banku. Když zákazník odjíždí na dovolenou a ví, že mu má přijít faktura, pak se předem omluvím. Jsme jen lidi a můžeme se dohodnout, ovšem nelze to, pokud druhá strana něco zamlčuje. Proto pokud odjíždíte na dovolenou a opravdu nemůžete fakturu zaplatit, pak to nahlaste včas, abychom neměli kvůli tomu zbytečná nedorozumění.

Výmluva 4 – Nemám peníze, musíte počkat, až mi přijdou.

Jde sice o “výmluvu“, kterou lze akceptovat, protože se to může stát každému z nás, ale opravdu je potřeba se předem s poskytovatelem služeb dohodnout, že tedy nebudete mít na zaplacení a že na platbu si bude muset počkat. Tvrdit, že mám peníze a později přiznat, že je ještě nemám, je špatné a není to tedy fair play. Když mi člověk napíše dopředu, že nemá na zaplacení, tak iniciativně prodloužím dobu splatnosti, na jak dlouho potřebuje. Jsme lidi a domluva je důležitá.

Výmluva 5 – Zapomněl jsem na vaši fakturu. Omlouvám se.

Ano, lze zapomenout, jsme jen lidi, ovšem takto důležité věci je třeba si poznamenávat. Rozhodně s vámi velké korporace nebudou mít slitování, když zapomenete zaplatit, a proto není třeba dělat z malých podnikatelů tupce, kteří rádi počkají na každou korunu. Není to těžké napsat si do mobilu poznámku, nebo do kalendáře v počítači. Je to velmi jednoduché a zabere vám to minimum času. Rozhodně lepší, než se stále vymlouvat a komplikovat život sobě a také podnikateli.

Berte prosím v potaz, že po nás chcete udělat práci co možná nejdříve a věřím, že většina z nás vám kdykoliv vyjde vstříc k vaší spokojenosti. Proto je dobré zaplatit také co nejdříve a ne až v datu splatnosti. Vždycky záleží na domluvě lidí, a jestliže se poctivě svěříte se svým problémem, že nemůžete včas zaplatit a nepoužijete nějakou ubohou výmluvu, pak rádi počkáme. Víme, že jsme jenom lidi a vždycky se může něco přihodit. Proto píši tento článek, abyste si tyto fakty vzali k srdci.

[20.4.2012]

Přidejte komentář