Chcete na webu online-podnikani.cz mít také článek? Kontaktní údaje

Základni pravidla designu vizitek

Vizitkami, neboli po česku navštívenkami, se obchodníci a podnikatelé prezentují již od sedmnáctého století. přičemž vizuální a obsahová stránka vizitek se až na drobné detaily za těch několik století ani příliš nezměnily. Vizitky tak charakterizuje ustálená, „klasická“ forma, kterou můžeme shrnout do několika základních pravidel:
Formát a materiál

Navštívenky věrně zachovávají rozměry svých předchůdkyň hracích karet. Na ty totiž již počátkem sedmnáctého století šlechta psala vzkazy, které se pak podepisovaly. Tento formát tak zvaně „do ruky“ se zachoval, a tak se i dnes vizitky tisknou ve formátu 90x50mm nebo v tak zvaném euro formátu 85×55 mm. Tyto rozměry odpovídají formátům většiny vizitkářů a shodují se tak s většinou ostatních vizitek.

Tradičním materiálem pro výrobu vizitek je samozřejmě papír. Můžete si vybrat z celé škály druhů – papír matný nebo lesklý, hladký či se strukturou, bílý, krémový, s barevným nádechem, …  Rozhodující je především gramáž papíru, která se tradičně pohybuje mezi 220 a 350g. V žádném případě se tedy nejedná o obyčejný papír do tiskárny s gramáží 90g! Ten je pro vizitky příliš tenký.

Písmo

Vizitka není jen pěkným obrázkem ke koukání, ale má jasně stanovené funkční poslání. Navštívenka je nosičem informací a tak hlavní dominantou celého formátu je samozřejmě písmo, které kromě estetických požadavků musí splňovat především funkční nároky. Text na vizitkách proto musí být srozumitelný a dobře čitelný. Extravagantní fonty jako Old English Text MT se proto na vizitkách příliš neobjevují (tyto druhy fontů je velmi obtížné přečíst, a to nejen pro dyslektiky, jak se můžete přesvědčit). U vizitek je čitelnost fontu zásadní dvojnásob. Většinou se jedná o slova či znaky, které neodvodíme z kontextu, přičemž ale jejich čitelnost je současně naprosto esenciální. Vemte si třeba telefonní číslo. Pokud by se Vám nepodařilo rozluštit byť jedno jediné čísílko, jste ztraceni (u telefonních čísel se proto navíc zachovává dělení po třech cifrách, které usnadňuje přečtení).

Podobně je tomu i s velikostí fontu. Vizitka není druhem prezentačního materiálu, kde se podrobně rozepisovat o zaměření firmy či popisu jednotlivých produktů. A to jednoduše proto, že by vizitka nebyla dobře čitelná. Proto také platí, že použité fonty by neměly být menší než 9 bodů, jelikož menší písmo je pro starší osoby či osoby s vadou zraku nečitelné.

Barevnost

Stejně tak jako druh fontu či velikost písma je důležité správě zvolit barvu písma a celkové barevné ladění vizitky. Kromě písma se na vizitkách často objevuje i logo firmy a to buď jako pozadí, přes které je napsaný text, nebo jako samostatný grafický prvek se stejnou visuální hodnotou jako má písmo. Pokud je tedy na vizitce umístěno logo, celkové barevné ladění vizitky vychází právě z barvy či barev, které se v logu objevují. Pokud se v logu objevuje více než jedna barva, nedoporučuje se na text použít další barevný odstín, barva písma se volí shodná s jednou z barev použitých v logu. Takto totiž vizuálně propojíte písmo s logem a vizitka pak vypadá přirozeně. V případě, že je logo jednobarevné naopak zvolte na písmo odlišnou barvu, či barvu vyloženě kontrastní (monochromní vizitka by totiž působila vágním dojmem).

[21.9.2012]

Přidejte komentář