Vykutálený zákazník český , aneb na co se připravit

Ve své dlouholeté praxi jsem narazil na mnoho typů zákazníků, avšak jeden typ vyplývá z povahy našeho národa – je jím vykutálený zákazník. Určitě by se daly použít i hanlivější výrazy, ale tenhle sedí také výborně. Přemýšlíte-li o začátcích svého podnikání na poli internetového prodeje, měli by jste počítat s tímto druhem zákazníka, který může mnohdy dosti podstatně snížit Vaše zisky.

Proti vykutálenému zákazníkovi se však nemůžete obrnit, protože veškeré kroky, které provádí jsou v souladu s občanským zákoníkem. Pokud se do jeho studování hlouběji ponoříme, zjistíme, že stojí  na základě z roku 1964 a v letech následujících byl pouze poupraven některými vyhláškami, či pozměňovacími návrhy. Slova internet, internetový prodej, email apod. by jste v něm hledali marně, i když se tyto cesty prodeje stali pro náš život nepostradatelnými.

Jaké „finty“ zákazníci zkoušejí, aby se obohatili? Vžijme se na chvíli do role vykutáleného zákazníka – jak bych na ty obchodníky vyzrál?

Má televize už je skoro rok a půl stará – teď stojí o 10 000 méně. To se mi nelíbí.

Krok zákazníka: Televizi „zabiji“ a poté budu reklamovat.

Vysvětlení: Divili byste se, jak jednoduché je „zabít“ takovou televizi aniž by dané vypadalo jako nedovolený zásah. Dokonce i někteří prodejci tyto techniky využívají. Následující slova nejsou návodem, ale upozorněním, jakých praktik se využívá. Zákazník po tomto kroku očekává některou z následujících možností:

  • televizi opraví  – zabije jí znovu až do 3 stejných závad
  • televizi vymění, protože je neopravitelná – s tím nebude souhlasit a dostane peníze
  • televizi nestihnou opravit ve 30 denní lhůtě – a on bude žádat peníze

Jak se dané provádí: K odpálení televize zákazníkovi často postačí stará nabíječka k telefonu, u níž odstřihne koncovku, odhalí kovové vodiče (+/-) a zapojí do zásuvky. Nyní má k dispozici nástroj, pomocí něhož může bez větších problémů obvody v televizi porušit bez toho aniž by na obvodu bylo něco znatelně spáleného. Cesta jistoty je odšroubování krytu a přiložení přímo na obvod. Hladina proudu je natolik vysoká, aby obvody poškodila zkratem, ale natolik nízká, aby Vám nezpůsobila žádné zranění či vyhodila pojistky. Často bývá na elektronickém zařízení pečeť, kterou se výrobce chrání proti neautorizovanému vniknutí. V tomto případě je možné pokusit se obvody zkratovat přes některé vstupů a výstupů – přiloží tyto dráty např. do USB a po krátkém zajiskření většinou není co řešit. U menších elektrických zařízení postačí, když jej dáte na 3-5s do mikrovlnky – zde již však je riziko poškození větší.

 

Jedu na týden na dovolenou a nemám stan, spacák, karimatku, fotoaparát. Tak si to půjčím a ve 14 denní lhůtě jim dané vrátím.

Krok zákazníka: Nakoupím si ty věci online a až mi skončí dovolená, tak jim to vrátím a oni mi vrátí peníze.

Vysvětlení: Naše legislativa opravdu umožňuje vrátit zboží ve 14 denní lhůtě bez udání důvodu, v případě, že kupní smlouvu uzavřeli s využitím prostředku komunikace na dálku. Tento paragraf měl v minulosti převážně chránit zákazníka před podvodnými prodejci. Nyní již je převážně zneužíván např. v období vánoc, kdy koupíte nevhodný dárek nebo v období dovolených, kdy jednou ročně potřebujete nákladnější věci na Vaši dovolenou.

Jak se dané provádí: Zákazník nakoupí zboží ve Vašem obchodě, odjede na dovolenou -„vyzkouší ho“ a pak ho zase spokojeně vrátí. Jediné co zákazníkovi můžete účtovat jsou prokazatelné náklady spojené s uvedením zboží do původního stavu. Zákazník má právo zboží vyzkoušet, takže jej může celých 14 dní využívat pro svou potřebu.

 

Způsobů, jak se zákazník snaží obohatit je mnohem více a tenhle článek by nabral obřích rozměrů, ale tyhle dva způsoby jsou nejběžnější a mnohdy pro Vás mohou znamenat nemalé výdaje, s kterými byste měli počítat. Pokud se chystáte otevřít Váš vlastní eshop, počítejte s těmito komplikacemi v propočtech Vašich investic do projektu. Pokud bych mohl osobně poradit, nezačínejte prodávat to, co již na trhu prodávají jiní, pokud si nejste jisti, že dané můžete prodávat lépe. Přijďte na trh raději s novou metodou prodeje, s novou službou, unikátním výrobkem.  Přeji hodně štěstí.

[23.10.2011]

Přidejte komentář