Proč musí být k faktuře doložen doklad o zaplacení faktury zákazníkem?

Mnoho lidí se ptá, proč musí při daňovém přiznání dokládat k jednotlivým fakturám doklad o zaplacení. Na první pohled to vypadá nelogicky a směšně, protože je jasné, že žádný podnikatel není hloupý a rozhodně si bude kontrolovat, jest-li mu zákazník za fakturu, a tedy i za jeho práci, zaplatil. Ovšem problém je trochu někde jinde, což na první pohled není zřejmé.

Stát se brání proti daňovým únikům. Proto před lety dal v platnost zákon, který jasně říká, že ke každé faktuře musí být podnikatelem doloženo, že za ní zákazník danou částku zaplatil. Tím stát kontroluje, jestli za svou práci dostáváte opravdu tolik, kolik si žádáte. Tato kontrola tak dokáže odhalit, jestli podnikatel náhodou peníze nepere přes falešné faktury, za které nedostane nikdy zaplaceno, a jsou tzv. naoko. Protože vám může být živnostenský list odebrán za neaktivitu, tak si dříve lidé pomocí vymyšlených faktur udržovali svoje podnikání v chodu.

Jaké doklady potřebuji doložit?

Pokud vám zákazník zaplatí tzv. bezhotovostně na váš účet, pak postačí vytisknout výpis z účtu, nebo oskenovat ten, co vám byl poslán poštou. Je potřeba doložit jen transakci, která je spjatá s fakturou a ostatní transakce a pohyby na vašem účtu můžete začernit, protože do těchto informací daňovému úřadu nic není. Také jsou takovéto informace lehce zneužitelné, a proto vám začerňování důrazně doporučuji.

Jestliže vám bude zákazník platit hotově, pak budete muset vytvořit příjmový doklad, ve kterém bude jasně uvedeno vaše jméno a zákazníka. Zákazník vám pak podepíše, že vám danou částku zaplatil a to je vše, co potřebujete. Faktura se v takovémto případě také vystavuje, jen je v ní zapsáno, že se nejedná o bezhotovostní transakci, ale že zákazník bude platit hotově.

[8.4.2012]

Přidejte komentář